حضور انسان در هستی خود به مثابه بیان یک حقیقت جاودان و پایدار می باشد. بشر همواره در طی اعصار گذشته به دنبال کشف و تحقق رویای خود از جامعه ای آرمانی بوده و این اصل به صورت یک جریان فلسفی اجتماعی حتی در باورهای اساطیر نیز دیده می شود. پس می توان اظهار کرد که آنچه حاصل کار هنرمند و شاعر است، تجسم واقعی آرزوهای بشر در قالب نمایش فضاهای عاری از هر گونه ستیز و بی نظمی و حاکی از آرامش می باشد. بنابراین گفته مارتین هایدگر، ” انسان می تواند شاعرانه بر روی زمین زندگی کند” در اینجا معنا پیدا می کند. یکی از بنیادی ترین مسایلی که از مبانی اجتماعی برخاسته و پا به عرصه هنر و معماری می گذارد، مساله پایداری است. پایداری نه فقط به عنوان یک واژه عملکردی در سطح صنعتی، بلکه به عنوان یک اصل حیاتی در حیطه هستی شناسی مطرح می باشد. بنابر این اصل لزوم شکل گیری یک بنای پایدار، وجود یک جامعه پایدار است که در آن نظام های فکری بر مبنای شکل گیری آرمان شهری است که تمام تلاش آن بنا به گفته الکساندر، رسیدن به مساله ای به نام کیفیت بی نام است که در آن استفاده از زبان معنا راه گشا است. بنا بر این اصول، زمانی که جامعه ای پایدار باشد، حتی کوچک ترین نظام های اجتماعی در آن، عاری از هر گونه تفرقه و ستیز هستند. آن ها به این باور رسیده اند که بشر حیات خود را به زمین مدیون است هرگز تلاشی در جهت نابودی آن نخواهد داشت و این امر موجب شکل گیری منشی در معماری با عنوان معماری پایدار و یا مشتقات آن همچون معماری سبز و…….. که ریشه در اکو سیستم ها دارد، می شود و هدف آن طراحی بناهایی است که بر مبنای انرژی های تجدید پذیر طراحی می کند و آسیبی به چرخه حیات نمی رساند.  با صنعتی شدن جهان و به وجود آمدن این منش در معماری، لزوم وجود سامانه های سبز نه فقط در جداره های خارجی بنا که حتی در فضاهای زندگی داخلی انسان امری ضروری است. با شکل گیری بنای پایدار که بنایی است مستقل از نیازهای صنعتی و آسیب رساندن به اکولوژی و نظام های اجتماعی مساله ای دیگر به نام سامانه های کیفی محیط داخلی مطرح می شود که همان آرامش بصری و روانی را که جامع پایدار به عنوان یک نظام اجتماعی عظیم برای شهروندانش به وجود می آورد را در قالب یک نظام اجتماعی کوچکتر یعنی خانواده برای ساکنین یک بنا تعبیه می کند. با توجه به آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که یک مفهوم اجتماعی همچون مساله پایداری چگونه سیری در زندگی انسان از هستی تا بعد مادی او یعنی فضاهایی که در آن زندگی می کند دارد . مجموعه گل آذین با تکیه بر توانایی کارشناسان خود و شناخت موثر اقلیم ایران توانایی ایجاد معماری زیست گرا  را داشته و در این راستا امکان توسعه فضای سبز داخلی را در طرح های معماری دارا است .

مزایای هم نشینی با گیاهان سبز

در زندگی شهری امروزی کسانی که زمان قابل توجهی را در کنار گیاهان سبز، چه بر روی بالاکن‌ها، پشت بام‌ها و داخل محیط کار و زندگی، سپری می‌کنند، در حال استفاده از مزیت‌های مهم همنشینی با گیاهان می‌باشند. ما اینک در ادامه به برخی از مزایا و فوائد آن اشاره میکنیم، شرکت آرایه سبز گل آذین برآن شد تا بررسی عمیق‌تر و علمی‌تری از مطالعات، آمار و برنامه‌های کاربردی، در این زمینه جمع‌آوری کرده تا بتواند راه حل های طبیعی ساده را کاربردی کند. لازم نیست به عنوان یک روانشناس زیست محیطی به درک گیاهان پرداخت ولی باید دانست مزایای طراحی داخلی یا دکوراسیون گیاهی داخلی فراتر از زیبایی آنها است. در ادامه به تعاریف و برخی از مزیت‌‌های هم نشینی پرداخته خواهد شد.

 

گیاهان وفادار باستانی، و نیازهای جدید انسان مدرن (بیوفلیا)

برخی از کشورهای جهان در مسیر تلفیق گیاهان با زندگی انسانی پیشرو هستند و در راه استفاده از انرژی اننتقالی محیط زیست (LEED)، اعتباراتی را برای استفاده از این فواید برای جامعه خود در نظر گرفته‌اند. درسال 1984، زیست شناس دانشگاه هاروارد بنام دکتر اد ویلسون، میل طبیعی انسان به طبیعت را بیوفیلیا نامید. استفان ر. کلرت، یکی از مشاوران برجسته در پروژه‌های ساختمان‌سازی سبز و استاد محیط زیست اجتماعی در دانشگاه ییل بسیاری از وقت و فکر خود را معطوف به تحقیق در زمینه بیوفیلیا کرد. او در مطالعات و نگارش آخرین کتاب خود بنام “طراحی بیولوفیک”به نظریه علمی و کاربردی کردن در ساختمان‌هایی که به زندگی و طراحی بر اساس رشد طبیعی (استفاده از گیاهان سبز در ساختمان) نزدیک باشد پرداخته است و در همین مطالعه که هنوز هم در حال انجام است ، پروژه‌ای در وسط شهر منهتن در بایانت پارک اجرا کرد . همچنین در تحقیقاتی با همکاری هرمان میلر در یک بررسی علمی ، درجه‌ای از تاثیر بر روی کارمندان دفتر کارگران در کارخانه تولید مبل که در معرض مستقیم عناصر گیاهی و طبیعی قرار گرفته‌ بودند، دریافت که افزایش قابل توجه بهره‌وری، غیبت کمتر، مشکلات سلامتی کمتر و درک بهتر از رفاه توسط افراد مشغول به کار در همان شرکت ثبت شده است .

یکی از کارکنان مشغول کار در این شرکت همنشینی نزدیک با المانهای طبیعی و گیاهی در محیط کار خود را اینگونه عنوان کرده است :

“من خوش شانس هستم که در محیطی کار می‌کنم که لذت فوق العاده می‌برم. نور خورشید طبیعی، شاخ و برگ سبز و نسیم تازه باعث شده در فصل تابستان احساس کنم در محیط باز کار می‌کنم. و متوجه ویژگی‌های این طراحی در مقایسه با محیط کارهای دیگر و بهبود چشم انداز در محل کار خود شده‌ام.”

 

گیاهان، راه حل‌ طبیعی برای پاکیزه کردن هوای داخل ساختمان

هنگامی که گیاهان بخار آب را از برگهای خود خارج می‌کند در واقع هوای پایین را در اطراف ریشه خود می‌کشد و اکسیژن کافی به میکروب‌های ریشه می‌رساند. میکروب ریشه نیز مواد سمی و شیمیایی در هوا را به یک منبع غذایی و انرژی تبدیل می‌کند. میکروب‌ها، مانند باکتری‌ها، می‌توانند به سرعت به آلاینده‌های شیمیایی جدید تولید شده، سازگار شده و در برابر آن مقاوم شوند . در نتیجه در معرض مواد شیمیایی بودن آنها تاثیر بیشتری در تبدیل مواد شیمیایی سمی به مواد غذایی خواهد داشت. همچنین غلظت بالاتر مواد شیمیایی در هوا بهره‌وری گیاهان به عنوان یک دستگاه فیلتر هوا را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در مطالعات مختلف مشخص شده است که نرخ حذف یک ماده شیمیایی در 7 پی.پی.ام. (قسمت در میلیون) در مجاورت این سیستم بسیار بالاتر از نسبت آن به 2 پی.پی.ام. در موارد دیگر است.

 

با آغاز انتشار داده‌های اولیه توسط دکتر بیل ولورتون درحالی که با اداره ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) کار خود را ادامه می‌داد به همراه آخرین دست یافته‌های پژوهش “دنیای واقعی” به رهبری دکتر رون وود، پروفسور مارگارت بورچت و دیگر محققان استرالیایی، مشخص شد ، چند گونه از گیاهان مورد استفاد در دکوراسیون سبز داخلی، توانایی حذف ترکیباتی مانند بنزن و هگزان در محدوده 50% و 70% از کل ترکیبات آلی فرار را دارا هستند. دکتر مارگارت بورچت که در تحقیقات بین المللی در راستای پژوهش های کیفیت هوا مورد احترام و صاحب نظر می‌باشد در یکی از نظرات اعلام شده خود عنوان میکند که”. . . ، کسب “حد اقلهای سه گانه ” شامل ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، دست اوردهای خوبی برای اطمینان از پایداری محیط زیست شهری دارد . گیاهان داخلی (آپارتمانی) در آینده تبدیل به یک عنصر حیاتی با تکنولوژی استاندارد برای عناصر ساختمان‌سازی خواهد شد و با تکنولوژی مخصوص به خود برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان استفاده خواهد شد .”

 

تقلید از طبیعت (Biomimicry)

بیومیمیکری علم و هنر تقلید بهترین ایده بیولوژیکی طبیعت برای حل مشکل بشر است. استفاده از گیاهان آپارتمانی در قالب طراحی و دکوراسیون سبز نمونه کاملی از این علم و هنر است. گستره زنده گیاهی در طراحی داخلی نشان از عزم موثر طبیعت و روند پاکیزه کردن هوای اطراف در حالی که به تامین اکسیژن میپردازد، است. برای کسانی که به دنبال پاکیزکی هستند ، بکار گیری راه حل‌های طبیعی و نگاه به مسائل زیست محیطی،مانند دکوراسیون زنده سبز داخلی (Live interior Landscaping )، در حقیقت تایید اعتقاد به هوش و روش طبیعی است که می‌تواند به عنوان سازنده یک تصویر بهبود یافته زندگی مطرح گردد.

 

کنسول دیواری سبز

کنسول دیواری سبز، به عنوان سیستم‌های کاشت عمودی و دکوراسیون عمودی بر روی دیوار خانه و یا دیوار با پوشش گیاهی شناخته شده‌اند و با موفقیت بیش از 15 سال است که سراسر جهان به اجرا درآمده است. در سال 2004، یک دیوار چهار طبقه “دیوار زیستی ” در ساختمان انتاریوی دانشگاه گوئلف هامبر کانادا نصب شده است که جزو اولین استفاده‌ها از کاشت عمودی می‌باشد. تقریبا در هرقسمت دیوار زنده زندگی گیاهی قابل مشاهده است و این دیوار زیستی با مکش هوا از طریق دیوار به مجاری مکانیکی به عنوان یک تصفیه کننده هوا در محیط داخلی عمل می‌کند. با توجه به این دیوار زیستی در دانشگاه ، بخشی از نیازهای مصرف هوای تازه در ساختمان فراهم شده است. آبیاری این سیستم توسط سیستم هیدروپونیک و به صورت عمودی انجام می‌شود و این دیوار زیستی بطور طبیعی در تابستان ساختمان را سرد کرده و در زمستان مرطوب می‌کند. امروزه معماران و تیم‌های طراحی بطور مشخص دیوارهای زنده سبز نورپردازی شده با دکوراسیون مختلف برای شستشوی هوا در محل‌های زندگی انسانی بدون پنجره و در فضاهای داخلی که “فقر طبیعت” دارند استفاده می‌کنند.

 

کاهش ضریب سایه

خنک کننده فضای داخلی از طریق سایه به همراه چشم انداز طبیعی

به عنوان یک بیان عددی بین 0 و 1، ضریب سایه نشان دهنده درصد افزایش حرارت خورشیدی به ساختمان می‌باشد که از طریق یک سیستم سایه در مقایسه با تنها یک پنجره شفاف شیشه‌ای 5 سانتی متری است. ضریب سایه پایین، افزایش پایین‌تر گرما از طریق مواد، و در نتیجه عملکرد کنترل خورشیدی بهتر انجام می‌شود. درحالی که صفحه مستطیل شکل یک ابزار موثر است، مزیت استفاده از سایه گیاهان آپارتمانی هنگامی است که نیاز به سایه ساکنان بیشتر می‌باشد، نظام طبیعی گیاهی این امکان را فراهم می‌کند. در حالی که نظریه سایه ممکن است ساده به نظر آید، یک طراح آلمانی یک سیستم “معماری سبز خورشیدی” را بوجود آورده است که در آن آب و هوای داخل ساختمان در واقع بوسیله گیاهان تنظیم می‌شود. گونه‌های انتخاب شده در زمستان برگهای خود را ازدست داده و امکان استفاده از انرژی خورشیدی بیشتری را می‌دهد و در تابستان با رشد دوباره ایجاد سایه می‌کند.

با نصب و راه‌اندازی یک فرایند طبیعی داخل ساختمان که توسط افرادی با رویکرد طبیعت گرایی و نوردوستی سفارش داده می‌شود، می‌توان از فضاهای قابل توجهی در تمام روزهای سال ایجاد کرد. گیاهان دارای توانایی طبیعی جلب شدن به یک منبع نور را دارند و می‌تواند به‌عنوان یک پناه‌گاه طبیعی داخلی بوده و در عین حال یک تاثیر زیبا و شناور در تمام فضاهای داخلی داشته باشد .

در فضاهای داخلی می‌توان از درختان بزرگ 6 متری تا گیاهان آپارتمانی ساده و کوچک در نزدیکی پنجره برای بهره گرفتن از سایه آنها با حفظ یک طبیعت ارزشمند و بدون حذف مناظر طبیعی بهره برد. این روش چند منظوره از سایه بسیار مقرون به صرفه‌تر از محصولات مهندسی جایگزین می‌باشد.

 

کاهش دی اکسید کربن

زمانی که سطح بالایی از فضای داخل ساختمان توسط دی اکسید کربن پوشیده شده باشد ، تاثیر بسیار منفی در بازدهی عوامل انسانی ایجاد خواهد کرد.بسیاری از انسانهای مشغول کار در یک اتاق ساختمانی را کسل خواهد کرد. برخی از سر درد های مزمن ، افسردگیهای متنوع و متغیر ، و البته بیماری سندروم ساختمان نیز از پیامدهای بالا بودن دی اکسید کربن است . گیاهان به راحتی با عمل فوتوسنتز دی اکسید کربن را با استفاده از نور به قند و اکسیژن تازه تبدیل می‌کنند. بر اساس تحقیقات و تخمین‌های محاسباتی بدست آمده ، هر متر مربع از سطح برگ گیاهان سبز حداقل 300 گرم (10 اونس) از دی اکسید کربن را می‌توان از یک فضای بسته در هر سال از بین ببرد . این مقدار در هر سال به بیش از 6 متر مکعب گاز CO2 خواهد رسید. در محیط‌هایی که نور طبیعی مناسب و کافی وجود دارد این روند حذف گاز دی اکسید کربن، تقویت شده و حتی بیشتر از این مقدار خواهد شد. تحقیقات بسیار زیادی در زمینه جذب کربن توسط گیاهان انجام شده است که بصورت گسترده به انتشار رسیده است. در اماکنی که نور طبیعی وجود ندارد استفاده از طول موجهای بین 450 تا 660 نانومتر میتواند تاثیری مانند نور طبیعی داشته باشد .

 

هم زیستی با گیاهان، استرس کمتر و بهره‌وری بالاتر

پژوهش‌های معتبر انجام شده توسط دکتر راجر اس. اولریش از دانشگاه A&M تگزاس، هلن راسل دانشگاه سوری انگلستان و همچنین تحقیقات دکتر ویرجینیا لهر از دانشگاه ایلتی واشینگتون، تایید کننده این مطلب است که گیاهان استرس در محل کار را بطور قابل توجهی پایین آورده و بهره‌وری کارگران و کارمندان را بالاتر می‌برد. در مطالعه دکتر لهر در یک فضای داخلی بصورت آزمایشی 27 دستگاه کامپیوتر برای ارزیابی بهروری و استرس کارمندان در محیط کار طراحی شده بود و افرادی که در محیط خود دارای دکوراسیون گیاهای بودند 12 درصد سازنده‌تر از محیط بدون گیاه بودند. بصورت غریزی نزدیک فضای سبز بودن باعث احساس آسایش بیشتری می‌شود

 

خرید بیشتر مشتری در فروشگاه‌های شامل دکوراسیون گیاهی

اهمیت محیط فروشگاه‌ها و خصوصا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بهبود خرید مشتریان، بر هیچ یک از مدیران این فروشگاه‌ها پوشیده نیست. و همواره بخش‌های بازاریابی، بسته‌بندی و چیدمان محصول بر رفتار خریداران مورد مطالعه قرار گرفته است (انگل و همکاران 1990). در حالی که مدیران فروشگاه‌ها در ارائه محصول در فروشگاه‌های خود اهمیت قائل هستند، اغلب دکوراسیون سطح پایین (Macro Level) که محیط فضای فروشگاهی را دربر گرفته است نادیده گفته می‌شود. تحقیقات ماتیلا و رایتز (2002) در زمینه نحوه و شکل انتخاب محصول توسط مصرف‌کنندگان در محیط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نشان داد که درک و مناظره دکوراسیون و چشم انداز کلی در دید خریداران تاثیر بسرایی دارد.

دکوراسیون گیاهان داخلی و مناظر ایجاد شده شریط و محیط مطلوب‌تری را برای فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراهم می‌آورد. هنگامی که در فروشگاه‌ها از دکوراسیون فضای سبز استفاده می‌شود محیط فروشگاهی بیشتر بازدید می‌شود، خریداران اقامت طولانی‌تری در فروشگاه داشته، افزاش 30 درصدی نرخ کیفیت محصولات و خرید محصول را به میزان 12 درصد افزایش خواهد داد.

 

گل و گیاهان الهام بخش خلاقیت

اولریش، تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات محیط طبیعی بر سلامت روانی، استرس و سلامت انجام داده است و بر پایه این تحقیقات می‌دانیم که محیط طبیعی تاثیر زیادی بر کیفیت یادگیری، رانندگی، دانش آموزان و کیفیت بهبود بیماران مطب بیمارستان خواهد داشت. در یک کسب و کار تمام عواملی که باعث بالابردن کارایی و بهبود کارایی و بهره‌وری کارمندان می‌شود، از دیدگاه مدیران هر مجموعه دارای اهمیت بسزایی دارد.

در یک مطالعه هشت ماهه، تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس A&M به کاوش در زمینه ارتباط بین گل و گیاهان و بهره‌وری در محل کار پرداختند. شرکت کنندگان می‌بایست در محیط‌های مختلف اداری مشترک و با شرایط متفاوت به حل خلاق مسئله می‌پرداختند. شرایط کاری شامل محیط‌های با دکوراسیون گل و گیاهی، دکوراسیون با مجسمه‌های تزئینی، و یک محیط بدون آرایش تزئینی بود.

در طول مطالعه، هم زنان و مردان توانستند به تولید ایده و راه‌حل خلاقانه‌تر اصلی برای حل مشکلات در محیطی که شامل دکوراسیون گیاهی بود، نشان دهند. محیط با دکوراسیون گیاهی باعث شده مردان 15 درصد تولید ایده بیشتر داشته باشند و در حالی که مردان ایده های بیشتری ارائه میکردند ، زنان خلاقانه‌تر بوده و راه‌حل‌های منعطف تری به مشکلات داشتند.

 

مشارکت مهمی دکوراسیون گیاهان در یک شیوه زندگی سالم

موسسات پژوهشی با مطالعه زندگی در شرایط واقعی با توجه به شکایان بهداشت بالینی ثابت کرده اند ، بیماری سندروم ساختمان (Sick Building Syndrome) یک مسئله جدی و همه گیر و با درمانی گران قیمت است. استفاده از دکوراسیون گیاهی در فضای داخلی می‌تواند اثری مثبت بر سلامت کارکنان داشته و راه حلی هوشمندانه به مشکلات مهم در محل کار دنیای امروز ما باشد.

پروفسر توو افجلد از دانشگاه کشاورزی در اسلو نروژ مطالعات قطعی در مورد ادعاهای مربوط به سلامت سندرم بیماری ساختمانی در میان کارگران انجام داده است. این تحقیقات بصورت گسترده در میان 51 دفتر کاری صورت گرفته است. در یک دوره آزمایش، دکوراسیون گیاهی در دفاتر گنجانده شد و در یک دوره دیگر محیط کاری فاقد دکوراسیون گیاهی بود . همه شرکت کنندگان در یک فضای یکسان با مساحت 10 متر مربع در یک طبقه و یک پنجره به سمت بیرونی بوده اند . گیاهانی در محیط قرارداده شد ، 13 گونه گیاه مختلف دارای شاخ و برگ در سه گلدان بر روی نیمکت کنار پنجره قرارداده شد و یک ظرف قرمز مایل به قهوه‌ای با گیاهان در گوشه پشت دفتر قرار دادند . هنگام بررسی 12 نوع از علائم شایع بیماری سندرم ساختمان دیده شد ، اغلب به کیفیت پایین هوا در محیط داخلی معترض بودند، البته در محیط با دکوراسیون گیاهی، نرخ شکایت 23 درصد کمتر بود . با دسته‌بندی علائم، کاهش قابل توجهی در علائم عصبی و روانی و بهبود علائم غشاء مخاطی و علائم پوستی با تاثیر حضور دکوراسیون گیاهی دیده شد (افجلد و همکاران 1998).

 

مزایای استفاده از گیاهان در داخل ساختمانها

1. کاهش سطح دی اکسید کربن

2. افزایش رطوبت محیط

3. کاهش سطوح آلاینده های خاص، مانند بنزن و نیتروژن دی اکسید

4. کاهش سطح گرد و غبار موجود در هوا

5. پایین نگه داشتن درجه حرارت هوا در تابستان

تحقیقات نشان می‌دهد که گیاهان داخل سالن:

• کمک کننده بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان هستند

• کمک کننده کاهش بیماری سندرم ساختمان هستند

• کمک به بهبود رفاه و بالا بردن سطح رضایت مندی

• کمک کننده به بهبود بهره وری و عملکرد

• کمک کننده به کاهش استرس و احساسات منفی و هیجانی

• کمک کننده جهت کاهش سر و صدا

• بهبود تصویر کسب و کار موفق با ایجاد حس رضایتمندی در مشتریان

• کمک به ایجاد حداقل 75٪ از معیارهای کیفیت محیط زیست داخلی (IEQ)

 

 

گیاهان داخل سالن کمک به بهبود کیفیت هوا

بسیاری از مردم نمی‌دانند که آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و حتی در مرکز شهرستان‌ها تقریبا همیشه در داخل خانه بالاتر از خارج آن می‌باشد و تقریبا سیستم‌های تهویه مطبوع هرگز برای حذف آلاینده‌های گازی که از بیرون به داخل می آیند طراحی نشداند.

هوای در داخل خانه مخلوط ازهوای آلوده فضای باز، آلاینده‌های گازی که از طریق دودکش دفع نشده، گازهای منتشر شده VOCs از مواد پلاستیک، مبلمان مصنوعی (مشتق شده از نفت)، گازها ی حاصل از پخت و پز ، حلال‌ها، و غیره می‌باشد.

محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) در مطالعات آزمایشگاهی به توانایی گیاهان در محیط داخلی به کاهش گازهای VOCs، CO2و CO پی برده‌اند. آنها در آزمایشگاهی 11 گونه گیاهی محیط داخلی که قابلیت حذف VOC را داشته باشد را مورد آزمایش قرار داده‌اند. پس از یک هفته از قرار گرفتن در معرض هوایی VOC ، تمام گونه‌های گیاهی قادر به حذف مناسب VOC در حدود 24 ساعت بودند. و اختلافی در روز و یا شب بودن نیز وجود نداشت محققان UTS می‌گویند دلیل آن این است که در درجه اول فضای سبز داخلی مخلوط میکروارگانیسم است که فرآیند حذف VOCها را مهیا می‌کند.

در اصل سیستم گیاه- برگ، ریشه موادی مانند بنزن و فرمالدئید منتشر شده توسط مبلمان، فرش، فتوکپی، پرینتر و بسیاری از مصالح ساختمانی مدرن را گرفته و آنها را به اکسیژن تبدیل کرده و به محیط برمیگرداند .

به طور خلاصه، گیاهان داخلی یک تاثیر قابل توجهی بر بهبود کیفیت هوا در ساختمان‌ها دارند. بدین ترتیب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• هوای داخل ساختمان تقریبا همیشه آلودهتر از خارج از آن است. به طور خاص، هوای داخل ساختمان بیشتر شامل موارد زیر است:

o ترکیبات آلی فرار (VOCs) ساطع شده از پلاستیک/ مواد مصنوعی، مبلمان، اتصالات، کامپیوترها، چاپگر– مشکلات ایجاد شده : از دست دادن تمرکز، سردرد، چشم ، بینی و گلو درد .

o وجود دی اکسید کربن حاصل از بازدم ، باعث خواب آلودگی، سنگین شدن سر و تهوع • یافته‌های محققان نشان می‌دهد که گیاهان داخل ساختمان می‌توانند باعث کاهش موارد زیر شوند :

      o اکسیدهای نیتروژن و گوگرد

o مواد سمی موجود در هوا

o ذرات معلق

o گاز ازن

• تحقیقات انجام شده 15 سال گذشته محققان UTS، نشان داده است که گیاهان داخل ساختمان می تواند به کاهش موارد زیر کمک کنند .

o می‌توان بیش از 80٪ از مواد الاینده را به کمتر از 100 PPB کاهش دهد .

o همه گونه‌های گیاهی به همان اندازه موثر هستند (روند بستگی به همزیستی مخلوط نرمال باکتری گلدانها دارد)

o این گونه های گیاهی هم شب و هم روز به فعالیت ادامه میدهند .

o مجاورت گیاهان باعث کاهش 10-25٪ درصدی دی اکسید کربن خواهد شد .

o شاخ و برگ گیاهان برای حذف CO2 بهتر و بیشتر عمل خواهند کرد .

o بهینه‌سازی کاهش CO2 توسط قرار دادن گیاهان با توجه به شرایط نور توصیه می‌شود.

o کاهش تا 90٪ مونو اکسید کربن.

 

کاهش بیماری سندرم ساختمان توسط دکوراسیون گیاهی

یکی دیگر از مطالعه کلیدی در دفاتر شرکت دولتی نفت نروژی توسط توو افجلد انجام شده است. او اثر گیاهان داخل ساختمان بر سلامت و ناراحتی در میان گروهی از کارگران دفتر را مورد بررسی قرار داده است. اطلاعات مربوط به 12 نشانه‌ متفاوت جمع آوری شد از جمله خستگی، سردرد، خشکی پوست صورت و دست، سرفه و سوزش چشم . بعد از این شناسایی نیمی از افراد در معرض دکوراسیون گیاهان فضای داخلی قرار گرفته و نیم دیگر در شرایط قبلی باقی ماندند.

در طی سه ماه از این آزمایش مشکلات بهداشتی گزارش داده شده توسط افراد هم نشین با گیاهان، بطور قابل توجهی کمتر شده بود. خستگی 30 درصد و سردرد 20 درصد کاهش یافت از دیگر موارد می توان به خشونت صدا و خشکی گلو در حدود 30٪ کاهش ، سرفه‌ها حدود 40٪ و خشکی پوست صورت حدود 25٪ کاهش یافت.

 

 

کمک گیاهان داخلی در جهت بهبود کسب و کار

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از گیاهان داخلی در اتاقهای انتظار و فضاهای دفتر نتایج زیر را در ادراک مخاطبین به همراه دارد:

• قابل اعتماد

• گرم و مهمان نواز

• پایدار و متوازن

• اجرای خوب و توانا

• بردباری و مراقبت

• اهمیت دادن به رفاه کارکنان

• راحتی در همکاری

• آماده به صرف هزینه جهت بالا بردن زیبایی محیط

• قابل اعتماد بودن

• شفاف بودن در کسب و کار و معامله

 

هدف ما

ارتباط زیبایی شناسی، زیست محیطی، بهره‌وری چندکاربردی و استفاده از مزایای سلامت انسانی از فواید دکوراسیون گیاهان در محیط‌های داخلی می‌باشد. در سراسر جهان منابع مطالعاتی زیادی در زمینه مزایای زیست محیطی و انسان محور در زمینه گنجاندن دکوراسیون سبز زنده در محیط، موجود می‌باشد. و فقط در این مطالب نمونه‌های قابل اشاره آورده شده است و با بررسی و مطالعه بیشتر می‌توان اطلاعات کاملتری بدست آورد. در این نوشتار به اختصار مواردی درج شد تا خواننده به اهمیت ایجاد همنشینی و امتزاج با گیاهان پی برده و در راستای بالا بردن سرانه فضای سبز در محیط کار و منزل و هر فضای بسته دیگر اقدام کند .شرکت آرایه سبز گل آذین با علم به مقدمات و تجربه‌های کسب کرده می‌تواند مشاور خوبی برای شما در این زمینه باشد